Sunday, 13 May 2012

TIP CANTIK

Setiap kali mandi, jangan lupa bersihkan setiap celah-celah kaki. Ini kerana, bahagian ini merupakan kawasan yang paling lembap. Apabila terkena kotoran atau basah akan menyebabkan ia mengeluarkan bau yang kurang enak. Untuk itu, gosoklah celah-celah jari menggunakan sabun khas atau memadai dengan menggunakan sabun mandi.

Potong Kuku

Rajin-rajinlah potong kuku. Jangan biarkan kotoran melekat pada jari kuku anda. Selain tidak sedap dipandang, kotoran pada kaki menjadi penyebab timbulnya bau.

Rendam dengan Teh

Teh dipercayai boleh membantu dalam menghilangkan bau yang kurang enak. Caranya, mudah sahaja. Rendam kaki di dalam bekas yang siap diisi dengan air suam dan hampas teh selama lebih kurang 10 minit. Bau yang tidak sedap pun akan lenyap.

Serbuk Kopi

Selain teh, serbuk kopi juga dikatakan berkesan dalam menyerap bau yang kurang enak. Bungkus kopi ke dalam kain bersih, kemudian masukkan ke dalam kasut selama sehari semalam. Lihat hasilnya nanti.

Pola Makan

Tanpa disedari pola pemakanan yang tidak seimbang dapat mempengaruhi bau pada kaki. Ini bagi mereka yang menggemari makanan pedas. Ini kerana, makanan sebegini mudah menghasilkan peluh. Pengambilan makanan yang tinggi kalori juga membuat kaki cenderung berpeluh. Justeru, pastikan anda memilih makanan yang sesuai.

Berjumpa Doktor

Jika sudah melakukan pelbagai cara namun bau tersebut masih tidak berkesan, mungkin sudah sampai masanya anda mengunjungi doktor. Mungkin dengan kaedah ini, dapat diketahui masalah sebenar bau kaki tersebut.


PETUA RAWAT SEMBELIT



Anda mengalami masalah sembelit iaitu sukar buang air besar? Cubalah mana-mana petua sembelit di bawah.


1) Makan buah pisang atau betik selalu.

2) Ambil dua biji pisang lemak manis yang cukup masak. Buang kulitnya dan kisar bersama segelas air. Amalkan minum air pisang ini dua kali sehari sehingga sembuh.

3) Dapatkan akar temu lawak dan segenggam biji sawi. Masukkan ke dalam periuk dengan air secukupnya. Rebus hingga mendidih. Tutup api dan biarkan sejuk pada suhu bilik. Tapis dan minum airnya pagi dan petang setiap hari sehingga sembuh.

4) Rebus daun gelenggang dan jadikan ulaman makan bersama nasi setiap hari.

PETUA MERAWAT SENGGUGUT


SENGGUGUT...1 perkataan yang amat digeruni oleh kaum wanita...Tidak semua wanita pernah mengalaminya...Ia adalah satu keadaan yang normal apabila seseorang wanita itu datang bulan..Ramai yang tidak tahu cara untuk merawat senggugut...Mari kita lihat petua merawat senggugut berikut :

Petua 1

Ambil sembilan biji pinang tua, dibakar tanpa minyak hingga menjadi arang, dan kemudian ditumbuk hingga halus. Campurkan serbuk pinag bakar itu dengan secawan air suam dan minum selama sembilan hari berturut-turut dari hari pertama datang haid.


Petua 2

Ambil segenggam halia, tumbuk hingga lumat dan masukkan ke dalam segelas air suam. Apabila halia mendap minum air tadi didahulukan dengan selawat. 


Petua 3

Minum air rebusan rumput jarum emas atau rumput rempah padang atau rumput cengkih
padang semasa kedatangan haid atau sebelumnya.


Petua 4

Campurkan serbuk halia atau halia yang ditumbuk lumat dengan serbuk lada hitam . Kuantiti sama banyak antara kedua-dua bahan. Isikan dalam kapsul kosong. Makan 2 biji selepas makan tengahari dan malam 2 minggu atau seminggu sebelum haid. 


Petua 5

Semasa sakit ketika haid, minumlah air teh pahit tanpa gula.

PETUA SAKIT GIGI

Seperti yang kita semua tahu, sakit gigi merupakan sakit yang ketiga lepas sakit kematian dan bersalin..tu pun org yang ckp..huhu..in fact, bila dh sakit gigi ni,semua keje tak jadi...kat sini ada sikit petua yang saya nak kongsikan dengan anda semua..=)

1) Campurkan sedikit cuka dalam segelas air suam. Gunakan air ini untuk berkumur. Amalkan tiga kali sehari sehingga rasa sakit hilang.

2) Kunyah sedikit kapur sirih pada gigi yang sakit sehingga lumat. Amalkan sehingga rasa sakit gigi hilang.

3) Makan buah belimbing buluh bersama sedikit garam.

4) Gigit 3 kuntum bunga cengkih pada gigi yang sakit. Jika gigi berlubang, tumbuk bunga cengkih dan isikan ke dalam lubanggigi dan tutup dengan kapas.

5) Untuk gigi berlubang, ambil getah pada tampuk buah betik muda dan sapukan pada gigi yang sakit dengan putik kapas.

6) Untuk gigi geraham berlubang, tumbuk seulas bawang putih hingga lumat dan masukkan sedikit cuka. Masukkan bahan tadi ke dalam lubang gigi.

7) Sapukan getah pokok kemboja pada gigi yang sakit.
PETUA HILANGKAN JERAWAT

Wanita dan kecantikan memang tak dapat nak dipisahkan..Wajah yang licin dan mulus sudah tentu menjadi idaman setiap wanita.. Bila timbul je jerawat kat muka, even ada sebijik je, dah rasa mcm nak pitam pun ada..hehe..lepas tu,kita rasa semua org akan pandang kita..haaa..ni ada petua mcm mana nk hilangkan jerawat..bolehlah diamalkan ya..=)

Petua 1 : Ambil sedikit asam jawa dan beberapa inci kunyit hidup . Tumbuk kunyit itu dan campurkan dengan asam jawa dan sedikit air . Setelah campuran itu sebati, sapu ratakan ke seluruh muka anda . Biarkan kira-kira 20 minit . Kemudian ketika anda mandi , basuhlah dengan bersih . Jika selalu diamalkan , muka anda akan sukar ditumbuhi jerawat dan kulit menjadi lebih halus .




Petua 2 : Campurkan air limau nipis dengan satu sudu minyak masak . Sebelum tidur , sapukan campuran tadi ke seluruh muka anda. Sekiranya anda merasa pedih , itu hanya sementara . Esoknya , ambil beberapa keping asam gelugur (asam keping) dan rendam dalam air panas . Setelah sejuk atau suam , basuhlah muka anda dengan air itu . Ambil asam dan gosokkan ke seluruh muka anda . Kuatkan gosokan anda pada tempat -tempat yang berparut. Bairkan beberapa minit , kemudian basuh dengan air biasa. InsyaAllah , muka anda akan menjadi licin dan bersih.




Petua 3 : Campur bedak sejuk dengan garam dan air asam jawa. Selawat pada Nabi 3 kali. Sapukan di muka dan di tempat jerawat. InsyaAllah, jerawat akan beransur hilang.




Petua 4 : Hilangkan jerawat dengan sebungkus daun teh (masih hijau). Didihkan kemudian lekatkan ke jerawat.




Petua 5 : Bersihkan muka. Kemudian cuci dengan air kelapa tua. Biarkan ia kering sendiri. Bilas dengan air bersih. Amalkan 3 kali seminggu.




Petua 6 : Sejukkan sedikit kanji nasi. Sapukan pada jerawat dan biarkan ia kering di muka. Cuci dengan air suam. Amalkan setiap hari sehingga jerawat berkurangan.




Petua 7 : Basuh muka dengan air basuhan beras. Setelah kering cuci dengan air bersih. Amalkan selalu.




Petua 8 : Campurkan putih telur (ayam lampung) bersama satu sudu tepung jagung dan minyak zaitun. Gaul rata dan kemudian sapukan ke seluruh muka. Biarkan sehingga kering dan kemudian bilas dengan air suam. Ia elok untuk kulit bermasalah dan boleh membantu mengatasi jerawat. Amalkan 2 kali seminggu.




Petua 9 : Sapukan sedikit larutan tepung kanji bercampur air di sekeliling jerawat yang timbul. InsyaAllah ia akan membantutkan pertumbuhan jerawat tanpa sebarang parut.
TIPS DIET SEIMBANG TUBUH MENAWAN

Mesti semua orang nakkan tubuh badan yang sihat.. Tapi jarang sekali kita ikut panduan diet yang seimbang..Moh kita baca sedikit tips kat  bwh ni :


1. Tubuh kita memerlukan 40 nutrien bagi menjamin kesihatan secara maksimum. Oleh itu, kita digalakkan mengambil makanan yang kaya dengan nutrien.

2. Ambil buah-buahan dan sayur-sayuran secukupnya bagi mengekalkan sumber tenaga. Usah terikat dengan sesetengah jenis buah atau sayur bahkan jika boleh pelbagaikan.

3. Pengambilan bijirin boleh memberikan impak besar terhadap diet harian. Berat badan pasti terkawal jika anda mengambil roti dan biskut.


4. Jangan sesekali mengelakkan diri daripada mengambil ayam dan daging kerana ia membekalkan protein. Namun, sebelum itu, pastikan kulitnya dibuang terlebih dahulu.

5. Anda boleh makan pelbagai jenis makanan tetapi pastikan cara masakannya betul. Untuk itu, apa kata masak dengan cara memanggang, membakar atau mengukus.

6. Pengambilan makanan berkalori tinggi dengan jumlah sederhana amatlah digalakkan namun pastikan ia diseimbangkan dengan pengambilan nutrien.

7. Jangan sesekali menidakkan pengambilan susu dalam diet harian. Anda disaran meminum sekurang-kurangnya dua cawan susu tanpa lemak. Alternatif lain, anda boleh menggantikannya dengan yogurt atau keju.

8. Hadkan pengambilan lemak dalam makanan yang dimasak. Begitu juga dengan minyak, penggunaannya dibenarkan tapi hanya dalam kuantiti sedikit.

9. Tidak salah jika sesekali mahu menjamah snek tapi pilihlah yang rendah lemak. Antara yang boleh dipilih ialah sandwich, bertih jagung atau pun popia basah.

10. Tiada masalah jika sesekali mahu makan di luar. Apa yang boleh dilakukan ialah meminta hidangan dalam saiz kecil.

Monday, 23 April 2012

PENJAGAAN KUCING

Walaupun kucing ni dikategorikan sebagai binatang yang comel..dan manja..tapi masih ada segelintir yang tidak gemar dengan kucing

kenapa?

1. mungkin kucing yang dipelihara buang air besar atau kencing bersepah
2. kucing kerap cakar sofa atau kerusi di rumah….
3.bulu kucing yang sering gugur…dan bersepah dalam rumah…kalau yang ada asma , memang tidak serasi untuk bela kucing..

tau tak punca bulu tu gugur?

antara sebabnya.. kucing tu diberi makan, makanan yang berminyak..contoh ikan goreng…kalau boleh rebus dulu ikan tu…

kucingnya degil?

kucing pun kena berbicara juga…siapa cakap kucing tak dengar kata? aku dah lebih sepuluh tahun pelihara kucing.. kalau kucing aku nak masuk bilik aku,, dan tunjuk tangan no-no-no je…dia tak jadi masuk.. pastu duduk jela depan pintu..kalau aku dah bagi masuk, baru dia masuk.. sebab tu kadang kala kena bercakap dengan kucing..bagi tau dia..

bagaimana caranya…?? aku rasuah kucing la..kalau dia tak masuk..aku bagi ikan sekor..hoho…mana boleh macam tu..rosak kucing tu nanti asyik kena rasuah je……sebenarnya ada cara-cara lain yang boleh kita buat dan praktikkan..

penjagaan kucing ni tak la terlalu berat…yang penting kita kena tau cara dan penjagaan yang betul…bagi mereka yang berminat untuk jadikan kucing sebagai binatang peliharaan, buku panduan di bawah ni memang amat sesuai untuk dijadikan panduan…

Jenis-jenis kucing …
Teknik memilih kucing peliharaan..samada kita nak beli kucing parsi ke…siam ke..yang mana sesuai untuk peliharaan..
Cara-cara memandikan kucing…mandikan kucing pun ada caranya..silap haribulan…bukan kucing yang mandi..tapi tuan yang mandi…jadi dari buku ni..kita boleh belajar, cara paling mudah untuk mandikan kucing..
Vaksin serta ubat-ubat yang diperlukan oleh kucing…kucing pun perlukan vaksin…bila kucing kita sihat…kelakuan kucing akan lebih menghiburkan,,,,
Panduan mengajar kucing menggunakan kotak najis (litter box)…
Masalah-masalah yang mungkin dihadapi oleh kucing dan cara bagaimana mengatasinya
Sikap serta kelakuan pelik kucing yang perlu anda fahami… yang ni penting..terutama bila kucing kita sakit….sebab kucing tak pandai untuk berkata-kata..